Leerstoel Natuurbeleving

Basisschool de Piramide Zuilen Van 2012 tot 2021 was ik Bijzonder Hoogleraar Beleving en Waardering van Natuur en Landschap bij de basiseenheid Culturele Geografie van de Rijksuniversiteit Groningen. Op 13 november 2012 hield ik mijn inaugurele rede . Naar aanleiding van mijn terugkeer in Groningen als bijzonder hoogleraar ben ik door Ineke Noordhoff geinterviewd voor het blad Noorderbreedte . Na de eerste 5 jaar werd ik op 1 januari 2017 werd ik voor een 2e periode herbenoemd als hoogleraar natuurbeleving aan de RUG.

 

De belangrijkste taken van de leerstoel zijn het begeleiden van promovendi en het schrijven van wetenschappelijke artikelen. Hieronder vind je een overzicht van promotie-onderzoeken waar ik als (co-)promotor bij betrokken ben geweest en de laatste wetenschappelijke publicaties.

 

De leerstoel is beëindigd per 1 januari 2022. Dat betekent natuurlijk niet dat ik gestopt ben met mijn wetenschappelijke werk. Via mijn bureau Natuurvoormensen ben ik betrokken bij diverse wetenschappelijke projecten en onderzoeksaanvragen. Ook heb ik een nieuwe affiliatie bij uTwente, waar ik samen met Dr. Thomas van Rompay mogelijkheden voor samenwerking rondom het thema natuurbeleving en gezondheid verken.

Promovendi

Promotie Paul Plazier Janke van Dijk - Wesselius , "Greening schoolyards: Impact on children's well-being and behavior, parental support, and use for outdoor learning", co-supervisie met Prof. Dr. Mark van Vugt en Dr. Jolanda Maas van VU University (2014- 2020, promotiedatum 6 juli 2020. Proefschrift . Lees ook de samenvatting van de resultaten van het onderzoek naar de 'leerkracht' van groene schoolpleinen in deze Factsheet
Promotie Paul Plazier Paul Plazier , "Power to the pedals: Perspectives on the potential of e-bike mobility for sustainable and active transport systems". Co-supervisie met Dr. Gerd Weitkamp van FRW/RUG (2014-2018, promotiedatum 5 juli 2018). Proefschrift .

Bekijk ook het optreden van Paul bij NPO-1 radio-programma Dr. Kelder & Co of lees de samenvatting van zijn proefschrift op LinkedIn

Promotie Yang ZhangYang Zhang , "How urban green spaces relate to health and well-being: The interplay between green space attachment, perceived quality and affordance". Co-supervisie met Dr. Terry van Dijk en Gerd Weitkamp van FRW/RUG (2013-2017, promotiedatum 29 juni 2017). Proefschrift .

 


Nevenfuncties

Ik ben bestuurslid van twee stichtingen: Gezond Natuur Wandelen en Nature for Health Daarnaast ben ik lid van de visitatiecommissie Nationale Parken in het kader van de transitie Nationale Parken

 


Medewerkers

Femke Beute Van 2019 tot 2021 was Femke Beute   aangesteld als onderzoeker bij de leerstoel. Femke is inmiddels verhuisd naar Noorwegen waar ze projecten doet via haar eigen onderzoeksbureau LichtGroen Welzijn  

 


Recente publicaties

Van Dijk-Wesselius, J., Maas, J., Van Vugt, M. & Van den Berg, A.E.(2022). A comparison of children's play and non-play behavior before and after schoolyard greening monitored by video observations. Journal of Environmental Psychology , 80, 101760 open access  

 

Van den Berg, A. E., & Beute, F. (2021). Walk it off! The effectiveness of walk and talk coaching in nature for individuals with burnout-and stress-related complaints. Journal of Environmental Psychology, 76, 101641. open access  

 

Van-Dijk Wesselius, J.E., Van den Berg, A.E., Maas, J., & Hovinga, D. (2020). Green schoolyards as outdoor learning environments: barrier and solutions as experienced by primary school teachers. Frontiers in Psychology, 10, 2919. open access  

 

Beute, F. & Van den Berg, A.E. (2019). Seeing the forest through the trees: Contemporary and future avenues of research. In: Kötte, D., Li, Q, Shin, W.S. & Michalsen, A., The International Handbook of Forest Therapy (p. 208-219). Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing. download chapter or order book  

 

Moens, M. A., Weeland, J., Beute, F., Assink, M., Staaks, J. P. C., & Overbeek, G. (2019). A dose of nature: Two three-level meta-analyses of the beneficial effects of exposure to nature on children's self-regulation. Journal of Environmental Psychology , [101326]. open access  

 

Van den Berg, A. E., & Staats, H. (2018). Environmental psychology. In: Van den Bosch, M. & Bird, W., Oxford Textbook of Nature and Public Health: The Role of Nature in Improving the Health of a Population (pp.51-56).Oxford: Oxford University Press. download pdf

 

Plazier, P., Weitkamp, G., & Van Den Berg, A. E. (2018). Exploring the adoption of e-bikes by different user groups. Frontiers in Built Environment, 4, 47. open access  

 

Van Dijk-Wesselius, J. E., Maas, J., Hovinga, D., Van Vugt, M., & Van den Berg, A. E. (2018). The impact of greening schoolyards on the appreciation, and physical, cognitive and social-emotional well-being of schoolchildren: A prospective intervention study. Landscape and Urban Planning, 180, 15-26. download pdf

 

Plazier, P., Weitkamp, S.G., & Van den Berg, A.E. (2017). "Cycling was never so easy!" An analysis of e-bike commuters' motives, travel behaviour and experiences using GPS-tracking and interviews. Journal of Transport Geography, 65, 25-34. view abstract  

 

Zhang, Y., Van den Berg, A., Van Dijk, T., & Weitkamp, G. (2017). Quality over quantity: Contribution of urban green space to neighborhood satisfaction. International Journal of Environmental Research and Public Health 14(5), 535. open access  

 

Van den Berg, A.E. (2017). From green space to green prescriptions: Challenges and opportunities or research and practice. Frontiers in Psychology, 8. open access  

 

Ga naar Publicatie overzicht

Special Issue

ijerph Samen met Jenny Roe heb ik een Special Issue van het tijdschrift IJERPH geredigeerd, met als thema "Green-Blue Space and Health: Advances in Methods, Technologies and Applications". Het Special Issue bevat 13 artikelen die openbaar toegankelijk zijn.


Boek

Environmental Psychology Het boek "Environmental psychology: An introduction" (Wiley-Blackwell, 2012) dat ik samen met Linda Steg en Judith de Groot heb samengesteld, geeft een toegankelijke inleiding op de belangrijkste onderzoeksthema's in de omgevingspsychologie. Meer dan 50 auteurs leverden een bijdrage aan het boek. Voor meer informatie en bestelling, zie Wiley-Blackwell Publishers.


Nebraska Symposium on Motivation

Nebraska Het Nebraska Symposium on Motivation stond in 2019 in het teken van natuur en gezondheid. Op 11 april 2019 was ik één van de sprekers tijdens dit langstlopende symposium in de psychologie. In 2021 verschijnt een boek over het symposium bij uitgeverij Springer met bijdragen van alle sprekers.

 


publications Meer Engelstalige publicaties op deze website