Persoonlijk verslag 2018 en vooruitblik 2019

golven

2018 was een bijzonder jaar dat ik niet snel zal vergeten, met als belangrijkste gebeurtenis de verhuizing van Groenekan naar Wenum-Wiesel. Graag wil ik enkele bijzondere momenten met jullie delen. Ook wil ik jullie vertellen over de nieuwe plannen voor 2019.

JANUARI: NIEUWE WEBSITE

In januari 2018 ging de vernieuwde website www.natuurvoormensen.nl online. Met een nieuw logo en een handige indeling van alle lopende projecten en activiteiten. Alhoewel ik het liefst alles zelf doe in HTML, had ik voor deze nieuwe versie toch wel wat hulp nodig. Die vond ik bij Jouri Blom van Nederlink Webdesign . Ik ben erg tevreden met het resultaat, en vooral heel blij dat de website nu ook geschikt is voor mobiel.

APRIL: EINDEVENEMENT SBIR

Op 16 april 2018 was het eindevenement van de SBIR in Den Haag. SBIR?? Dat staat voor Small Business Innovation Research. Een competitie waarmee de overheid startende en gevestigde ondernemers - met prijzengeld - uitdaagt om een maatschappelijk probleem op te lossen. Eén van die problemen is hoe je kwetsbare doelgroepen zover kunt krijgen dat ze meer gaan bewegen. Bureau Natuurvoormensen viel in de prijzen met het concept van de Groene Wandel Praktijk. Het idee hierachter is dat mensen die uit zichzelf niet in beweging komen onder begeleiding van hun huisarts of fysiotherapeut samen met lotgenoten gaan wandelen in een natuurlijke omgeving.

sbir
De Groene Wandel Praktijk is een gezamenlijk initiatief met onder meer Tjisse Brookman en Petwin Verkerk . Tijdens het eindevenement hadden we gele hesjes aan, bedrukt met het logo van de Groene Wandel Praktijk. Dit trok veel bekijks, maar gezien de recente ontwikkelingen in Frankrijk zullen de hesjes voorlopig nog wel even in de kast blijven liggen... .

JULI: PROMOTIE PAUL PLAZIER

Naast ondernemerschap was er in 2018 ook tijd voor wetenschap - op 5 juli 2018 verdedigde Paul Plazier zijn proefschrift over nieuwe doelgroepen voor e-bikes. Toen hij aan zijn onderzoek begon was de e-bike nog 'iets voor bejaarden'. Maar vier jaar later is de elektrische fiets zelfs hip onder scholieren.

In zijn onderzoek geeft Paul inzicht in de factoren die de e-bike al dan niet populair maken bij verschillende doelgroepen. Meer weten? Bekijk het optreden van Paul bij NPO-1 radioprogramma Dr. Kelder & Co of lees de samenvatting in zes stellingen van het proefschrift op LinkedIn.

AUGUSTUS: VERHUIZING VAN GROENEKAN NAAR WENUM-WIESEL

Het jaar 2018 stond eigenlijk al vanaf begin af aan in het teken van De Verhuizing. Vanaf 2008 hebben we met veel plezier gewoond in Groenekan - een 'kern met pit' in de gemeente de Bilt aan de noordkant van Utrecht. We woonden in een voormalige fortwachterswoning aan de Ruigenhoekse dijk, omringd door bijna 6000 meter grond. Heerlijk vrij, met eigen kantoor bij huis, en rondom schapen, kippen en moestuin. Toch voelden we ons daar, door de toenemende druk van evenementen en recreatie, steeds minder op ons gemak. Waardoor we gingen uitkijken naar een nieuwe plek die beter bij ons zou passen.

Ruigenhoeksedijk 125 Groenekan

We vonden onze nieuwe plek in Wenum-Wiesel, een dorpje aan de noordkant van de gemeente Apeldoorn. Al in januari tekenden we het koopcontract voor een kleine bungalow op een stuk grond van 2,4 hectare. Een nieuw droomhuis op alweer een schitterende locatie, met een eigen bos vol reeën, dassen en vossen. Maar er moest nog wel wat gebeuren...
Greutelseweg 15, Wenum-Wiesel

De bungalow uit 1970 was nog in oorspronkelijke staat, dus niet geïsoleerd en sterk verouderd. Een totaalrenovatie was nodig, inclusief een uitbouw voor het nieuwe kantoor van Bureau Natuurvoormensen. Gelukkig was aannemer Maarten Hendrikse bereid om de klus samen met timmerman Emmo en een team Poolse bouwvakkers op te pakken.

Klik hier om foto's van de verbouwing te bekijken.

Het was een flinke klus, maar mede dankzij de hulp van mijn vader en zwager is het allemaal redelijk binnen de tijd en het budget gelukt. Inmiddels wonen we al weer vier maanden met veel plezier in Wenum-Wiesel. Dochter Vivian heeft het met haar beste vriendin Emma heel goed naar haar zin op de middelbare school in Apeldoorn. En in het nieuwe kantoor (met veel planten en vloerverwarming!) is het heerlijk werken.

NOVEMBER: VERGROENING AFDELING GERIATRIE

NOp 13 en 14 november hebben we de afdeling geriatrie van ziekenhuis Tergooi Blaricum vergroend. Het plan voor de vergroening, ontworpen door Fhreja Deckers van Ontwerpbureau Groene Leefomgeving , omvat onder meer twee grote plantenwanden, twee moswanden, en vele grote en kleine planten. De vergroening maakt deel uit van een onderzoek naar het welzijn en het functioneren van ouderen in het kader van het programma Groene Gezonde Ziekenhuizen.
Greutelseweg 15, Wenum-Wiesel

Op beide dagen kregen Fhreja en ik hulp van drie dames op de afdeling (Susan, Roliene, en Liesbeth) en de technische dienst had al veel voorwerk gedaan. Robert Post van Van Groene Huize interieurbeplanting is een hele middag met grote toewijding bezig geweest om de wanden te plaatsen en Aad Persoon van telersvereniging Decorum kwam langs met een grote kar met planten - een gezellige drukte en een hele belevenis! Het resultaat is erg mooi geworden, we kregen de hele dag complimenten van personeel en bezoekers.

Na vier jaar is het onderzoeksprogramma Groene Gezonde Ziekenhuizen in december 2018 formeel geëindigd. Alhoewel nog niet al het onderzoek is afgerond, heb ik samen met collega-onderzoekers Jolanda Maas en Karin Tanja-Dijkstra van de VU alvast een inspiratiegids gemaakt met een overzicht van alle projecten die we in dit programma hebben uitgevoerd.

VOORUITBLIK 2019

Graag wil ik iedereen met wie ik in 2018 heb samengewerkt bedanken voor de leuke en inspirerende contacten. Ik kijk er naar uit om in het nieuwe jaar samen met jullie verder te werken aan mooie projecten en initiatieven rondom het thema groen en gezondheid.

Op dit moment staan, naast de nog lopende projecten zoals Groene Gezonde Ziekenhuizen , De Groene Wandel Praktijk en de 'leer'kracht van Groene Schoolpleinen , onder meer de volgende activiteiten gepland:

In opdracht van Natuurmonumenten schrijf ik samen met Femke Beute van bureau LichtGroen Welzijn een white paper over jeugd, natuur en gezondheid. Het white paper, met als werktitel 'geef kinderen de natuur (terug)' geeft een overzicht van recent onderzoek naar het belang van natuur voor kinderen, en gaat ook dieper in op de onderliggende mechanismen. Het paper ligt nu nog bij reviewers voor een kritische reflectie. Houd deze website in de gaten voor meer informatie over de publicatiedatum.

Samen met Jolanda Maas van de VU Amsterdam ga ik de effecten evalueren van een professionaliseringstraject voor pedagogisch medewerkers om de groene buitenruimte bij kinderopvang locaties beter te leren gebruiken. Met behulp van vragenlijsten, observaties en stressmetingen gaan we kijken in hoeverre deze training, die is uitgevoerd door het Lectoraat Natuur en Ontwikkeling Kind van de Hogeschool Leiden, een positieve invloed heeft op het welzijn en de gezondheid van kinderen. Zie voor meer informatie de pagina Groene Kinderopvang

Op 18 januari ga ik naar Denemarken waar Matt P. Stevenson zijn proefschrift , getiteld 'Green Matter: How exposure to natural environments improves cognitive functioning in children with and without Attention Deficit/Hyperactivity Disorder' zal verdedigen. Na afloop vind je een verslag van de plechtigheid en link naar het proefschrift op mijn twitter account agnes_vdberg . Nu al meer weten? Check out deze pagina van het Children & Nature Network

Op 11-12 april geef ik een keynote speech tijdens het Nebraska Symposium on Motivation . Dit symposium wordt al sinds 1953 gehouden en is het langstlopende symposium in de psychologie. Kijkend naar de lijst van beroemde sprekers die mij vooraf gingen voel ik de zenuwen al wel opkomen... Maar ik ben vooral vereerd en blij dat het belang van natuur voor mensen nu ook door dit legendarische Amerikaanse instituut wordt erkend. Natuurlijk laat ik je straks ook via twitter en deze website weten hoe het is gegaan! Voor actuele informatie over komende lezingen zie http://www.agnesvandenberg.nl/presentaties.php

Ik wens iedereen een sprankelend 2019 met veel liefde en een goede gezondheid!